Wykaz kontroli przeprowadzonych w 2016 roku przez Wydział Kontroli KWP w Opolu
Sprawozdanie z działalności kontrolnej
za 2016 r. Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu.
Niniejsze sprawozdanie z działalności kontrolnej Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu jest realizacją nałożonego na Naczelnika Wydziału Kontroli KWP w Opolu zadania, określonego w § 51 ust. 1 decyzji Nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych
w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub
w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW z 2012 r. poz. 43, z póź. zm.), w związku z decyzją Nr 319 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r. w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. KGP z 2012r. poz. 55).
Sprawozdanie zostało opracowane zgodnie z wytycznym Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji ujętymi w piśmie DKSiW-KKN-0334-5/2016.
W poniższym opracowaniu, w ogólnych obliczeniach zostały uwzględnione dane przedstawione w wystąpieniach pokontrolnych objętych klauzulą „Poufne”, natomiast nie zostały opisane, w pkt. 6 niniejszego sprawozdania, zgodnie z założeniami określonymi
w piśmie nr DKSiW-KKN-0334-5/2016 z dnia 21.12.2016 r.
1.Przepisy regulujące zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
W 2016 r. Wydział Kontroli KWP w Opolu realizował kontrole, zgodnie z trybem
i zasadami określonymi w Ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. nr 185 poz. 1092). Tematykę kontroli regulują dodatkowo: Decyzja Nr 319 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r. w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. KGP z 2012 r. poz. 55) oraz Decyzja Nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych
w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub
w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW z 2012 r. poz. 43, z późn. zm). Dodatkowo Standardy kontroli w administracji rządowej z dnia 10 lutego 2012 r.
2.Organizacja Wydziału Kontroli KWP w Opolu realizującego czynności kontrolne oraz wprowadzone w nim zmiany w 2016 r.
W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Opolu komórką wyznaczoną do przeprowadzania kontroli w jednostkach i komórkach organizacyjnych podległych Komendantowi Wojewódzkiemu Policji jest Wydział Kontroli.
Wydział Kontroli KWP w Opolu podlega bezpośrednio Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Opolu. W 2016 r. Wydział Kontroli realizował zadania określone w § 28 regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu z dnia 1 lipca 2014 r. (WS-P.0221.12.188.2014). Ostatnia zmiana Regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji
w Opolu nastąpiła, w dniu 15 grudnia 2016 r. (WS-P.0221.12.288.2016).
Wydział Kontroli KWP w Opolu składa się z 15 etatów, z tego 11 etatów policyjnych
i 4 etaty w korpusie służby cywilnej (KSC).
Stanowiska policyjne:
- 1 stanowisko naczelnika wydziału;
- 5 stanowisk ekspertów;
- 2 stanowiska specjalistów;
- 3 stanowiska asystentów;
Stanowiska KSC:
- 3 stanowiska starszego specjalisty;
- 1 stanowisko referenta
Czynności kontrolne realizują wszystkie osoby (poza naczelnikiem) zatrudnione na etatach policyjnych, oraz 3 osoby z korpusu służby cywilnej.
Stan etatowy Wydziału Kontroli KWP w Opolu na dzień 31.12.2016 r., w tym osoby realizujące czynności kontrolne w 2016 r.:
Jednostka |
Stan etatowy |
Stan zatrudnienia |
Liczba osób realizujących czynności kontrolne |
Wydział Kontroli KWP w Opolu |
15 |
15 |
13 |
Stan na 31.12.2016 r. wg informacji z Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Opolu.
Ruchy kadrowe w Wydziale Kontroli w 2016 r. miały wpływ na realizację wykonywanych zadań przez kontrolerów.
Na dzień 31 grudnia 2015 r. w Wydziale Kontroli był 1 wakat. W lutym odszedł na emeryturę bardzo doświadczony kontroler, a od 1 kwietnia 2016 r. do 15 grudnia 2016 r. do wydziału kontroli zostało przyjętych 3 nowych funkcjonariuszy, którzy sukcesywnie zdobywają doświadczenie w metodyce kontrolerskiej, także przy pomocy doświadczonych kontrolerów.
W efekcie rotacja wśród kontrolerów spowodowała spowolnienie
w czynnościach kontrolnych, ze względu na większą ilość zadań i konieczności zdobywania doświadczenia.
Z uwagi na ruchy kadrowe w trakcie roku 2016, jak i w latach wcześniejszych oraz różnorodność tematów kontroli tworzone są mieszane zespoły kontrolne w skład, których wchodzą specjaliści z zakresu kontroli oraz osoby zapewniające wiedzę ekspercką dotyczącą kontrolowanego zagadnienia. Posiłkowanie się kadrą ekspercką służy podnoszeniu, jakości merytorycznej realizowanych zadań, przy jednoczesnym zachowaniu obowiązujących standardów kontroli.
|
Liczba osób posiadających ogólny staż pracy |
Liczba osób posiadających staż pracy w kontroli i/lub audycie |
…. do 2 lat |
- |
5 |
…. od 2 do 5 lat |
- |
4 |
…. od 5 do 10 lat |
2 |
2 |
…. powyżej 10 lat |
13 |
3 |
- Liczby kontroli przeprowadzonych w roku sprawozdawczym przez wszystkie komórki organizacyjne i liczby skierowanych zawiadomień wg tabeli.
Kontrole Liczba |
Kontrole |
Ogółem |
||||
Tryb zwykły |
Tryb uproszczony |
Planowe |
Poza planem |
|||
przeprowadzonych kontroli |
24 |
9 |
25 |
8 |
33 |
|
skontrolowanych podmiotów |
24 |
9 |
25 |
8 |
33 |
|
Skierowanych w wyniku kontroli: |
wniosków do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
- |
-- |
- |
- |
- |
wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
- |
- |
- |
- |
- |
|
zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
- |
- |
- |
- |
- |
|
innych zawiadomień (np. do CBA) |
- |
|
- |
- |
- |
|
kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym (są to kontrole, w których na dzień 31.12.2016 r. czynności kontrolne były w trakcie realizacji, lub brak było podpisanego protokołu przez kontrolera) |
9 |
1 |
9 |
1 |
10 |
|
niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2016 r. |
- |
- |
- |
- |
- |
|
średniego czasu trwania kontroli w dniach roboczych[1] |
32
|
52 |
33 |
51 |
42 |
Wydział Kontroli KWP w Opolu w 2016 r. podejmował czynności kontrolne wobec następujących jednostek i komórek organizacyjnych Policji garnizonu opolskiego:
- Komenda Wojewódzka Policji w Opolu - 1 kontrola tj.:
- Wydział Kadr i Szkolenia -1 kontrola;
- Komenda Powiatowa Policji w Brzegu – 2 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Głubczycach – 4 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Kluczborku – 5 kontroli;
- Komenda Powiatowa Policji w Kędzierzynie-Koźlu – 2 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Krapkowicach – 5 kontroli;
- Komenda Powiatowa Policji w Namysłowie – 3 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Nysie – 1 kontrola;
- Komenda Miejska Policji w Opolu – 3 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Oleśnie – 5 kontroli;
- Komenda Powiatowa Policji w Prudniku – 2 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Strzelcach Opolskich – 1 kontrola;
- Komenda Miejska Policji w Opolu – 2 kontrole.
Działalność kontrolna Wydziału Kontroli w 2016 r. koncentrowała się na realizacji kontroli ujętych w zatwierdzonym przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Opolu
w Planie Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Opolu na 2016 r.
Równolegle realizowano kontrole uproszczone (nieujęte w planie kontroli), które wykonywano na polecenie kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu,
w związku z koniecznością pilnego przeprowadzenia czynności kontrolnych lub ze względu na charakter sprawy.
Na 2016 rok zaplanowano przeprowadzenie 32 kontroli. Po dokonaniu korekty w dniu 27 października 2016 r. poprzez wykreślenie 4 kontroli z planu, ostatecznie plan zawierał 28 kontroli do realizacji.
Dodatkowo z polecenia Komendanta Wojewódzkiego Policji w Opolu przeprowadzono 6 kontroli w trybie uproszczonym
Definitywnie na dzień 31.12.2016 r. zrealizowano 33 kontrole,
W skład 33 kontroli wchodzi:
- 19 kontroli z planu kontroli 2016 r.
- 6 kontroli w trybie uproszczonym spoza planu 2016 r.;
- 8 kontroli rozpoczętych w 2015 r., a zakończonych w 2016 r., w tym:
- 6 z planu kontroli KWP 2015 r.
- 2 kontrole w trybie uproszczonym spoza planu 2015 r.
Kontrole przeprowadzone w trybie zwykłym i zakończone w 2016 r.
(przeprowadzone na podstawie Decyzji nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 roku w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli):
L p |
Temat kontroli |
Nazwa podmiotu kontrolowanego |
Ocena kontrolowanego podmiotu |
1. |
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg |
KPP w Oleśnie |
Pozytywna z uchybieniami |
2. |
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg |
KPP w Głubczycach |
Pozytywna z uchybieniami |
3. |
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg |
KPP w Kluczborku |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
4. |
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg |
KPP K- Koźlu |
Pozytywna z uchybieniami |
5. |
Dokumentacja oraz rozwiązania przyjęte w zakresie przygotowań obronnych Policji. |
KPP Głubczycach |
Pozytywna z uchybieniami |
6. |
Dokumentacja oraz rozwiązania przyjęte w zakresie przygotowań obronnych Policji. |
KPP w Namysłów |
Pozytywna z uchybieniami |
7. |
Dojazdy do miejsca pełnienia służby – naliczenia. |
KPP w Krapkowicach |
Negatywna |
8. |
Prawidłowość zmniejszania uposażenia policjanta przebywającego na zwolnieniu lekarskim i rozdziału środków finansowych uzyskanych |
KPP w Oleśnie |
Pozytywna |
9. |
Czas reakcji na zdarzenie. |
KPP w Strzelcach Op. |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
10. |
Prawidłowość prowadzenia gospodarki mandatowej oraz poprawność wypełniania formularzy mandatowych przez policjantów. |
KPP w Prudniku |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
11. |
Prawidłowość prowadzenia gospodarki mandatowej oraz poprawność wypełniania formularzy mandatowych przez policjantów. |
KPP Namysłowie |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
12. |
Badania profilaktyczne policjantów oraz pracowników Policji. |
KPP w Oleśnie |
Negatywna |
13. |
Zarządzanie Wydziałem Kryminalnym |
KPP w Nysie |
Negatywna |
14. |
Poprawność działań podejmowanych przez policjantów w zakresie procedury „Niebieskiej Karty”. |
KPP w Prudniku |
Pozytywna z uchybieniami |
15. |
Prawidłowość ewidencjonowania, przekazywania do użytkowania i przechowywania służbowej broni palnej, w tym przyjętej |
KPP w Oleśnie |
Pozytywna z uchybieniami |
16. |
Rejestracja, przetwarzanie i sprawdzanie danych w systemie KSIP. |
KPP w Kluczborku |
Pozytywna z uchybieniami |
17. |
Zasadność sporządzania, rejestracja, dokumentowanie, obieg i realizacja meldunków informacyjnych. |
KPP w Krapkowicach |
Pozytywna z uchybieniami |
18. |
Prawidłowość gospodarowania przyznanym sprzętem transportowym. |
KPP w K- Koźlu |
Pozytywna z uchybieniami |
19. |
Badania profilaktyczne policjantów oraz pracowników Policji |
Wydział Kadr KWP w Opolu |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
Kontrole uproszczone przeprowadzone w 2016 r.:
L p |
Temat kontroli |
Nazwa podmiotu kontrolowanego |
Ocena kontrolowanego podmiotu |
1. |
Kontrola przeprowadzona w związku z otrzymanym anonimem |
KPP w Krapkowice |
Pozytywna |
2. |
Kontrola przeprowadzona w związku z otrzymanym anonimem |
KPP w Głubczycach |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
3. |
Zarządzanie jednostką oraz podległymi komisariatami
|
KPP w Brzegu |
Negatywna |
4. |
Sprawdzenie obowiązku zapoznania policjantów z przepisami oraz poleceniami regulującymi kwestie doprowadzeń i konwojów oraz ich praktyczne zastosowanie w służbie. |
KPP w Krapkowicach |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
5. |
Realizacja zadań w ruchu drogowym w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa użytkowników dróg. |
KPP w Namysłowie |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
6. |
Sprawdzenie stanu faktycznego amunicji |
KPP w Kluczborku |
Pozytywna z uchybieniami |
Kontrole przeprowadzone w trybie zwykłym rozpoczęte w 2015 r., a zakończone w 2016 r.:
L p |
Temat kontroli |
Nazwa podmiotu kontrolowanego |
Ocena kontrolowanego podmiotu |
1. |
Prawidłowość rozliczania zużycia materiałów pędnych i smarów, gospodarka sprzętem transportowym |
KPP w Kluczborku |
Pozytywna z uchybieniami |
2. |
Gospodarowanie funduszem operacyjnym Policji |
KPP w Oleśnie |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
3. |
Gospodarowanie funduszem operacyjnym Policji |
KPP w Krapkowice |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
4. |
Gospodarowanie funduszem operacyjnym Policji |
KPP w Brzeg |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
5. |
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg |
KMP w Opolu |
Pozytywna z uchybieniami |
6. |
Magazyn dowodów rzeczowych, warunki przechowywania i postępowania z dowodami rzeczowymi |
KPP w Głubczycach |
Pozytywna z uchybieniami |
Kontrole uproszczone przeprowadzone w 2016 r.:
L p |
Temat kontroli |
Nazwa podmiotu kontrolowanego |
Ocena kontrolowanego podmiotu |
1. |
Kontrola przeprowadzona w związku z otrzymanym anonimem |
KPP w Kluczbork |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
7. |
Sprawdzenie stanu faktycznego amunicji |
KMP w Opolu |
Pozytywna z uchybieniami |
Poza tym, w 11 podległych KWP w Opolu jednostkach realizowane były czynności sprawdzająco-wyjaśniające, w związku wydarzeniami nadzwyczajnymi z udziałem policjantów lub pracowników Policji oraz z wybranymi wydarzeniami na podstawie poleceń wydanych przez kierownictwo KWP w Opolu oraz organów zewnętrznych.
W sumie przeprowadzono 69 tego rodzaju czynności, w tym 26 połączonych
z wyjazdami służbowymi (KP/KPP/KMP woj. opolskiego) funkcjonariuszy wydziału kontroli.
Wydział Kontroli KWP w Opolu nie realizował kontroli w trybie koordynowanym.
- Wyniki kontroli zakończonych w 2016 r.
Wyniki kontroli |
Liczba zakończonych kontroli |
Pozytywna |
2 |
Pozytywna z uchybieniami |
15 |
Pozytywna z nieprawidłowościami |
12 |
Negatywna |
4 |
- Efekty przeprowadzonych kontroli, w szczególności:
- rezultaty finansowe w związku z realizacją wniosków pokontrolnych o przeprowadzenie analizy dotyczącej prawidłowości: zasadności wypłaty zwrotu kosztów dojazdu do służby, wykazania przez policjantów we wszystkich złożonych wnioskach rozliczenia kosztów dojazdu cen biletów miesięcznych oraz rozliczenia czasu służby, naliczenia faktycznej kwoty do zwrotu zgodnej w składanych przez policjantów we wnioskach rozliczenia kosztów dojazdu oraz przeprowadzenie postępowań szkodowych;
- poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanych podmiotów;
- poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych przez funkcjonariuszy;
- usprawnienie nadzoru;
- zmiany organizacyjne w jednostkach objętych kontrolą;
- postulaty dotyczące zmiany lub opracowanie przepisów wewnętrznych;
–doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego;
–zapewnienie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
–wskazanie konkretnych dziedzin wymagających przeszkolenia.
- Wnioski i uwagi dotyczące organizacji czynności kontrolnych i sprawozdawczości oraz przykłady dobrych praktyk w postępowaniu kontrolnym.
Nie przedkłada się wniosków ani uwag dotyczących organizacji czynności kontrolnych i sprawozdawczości oraz przykładów dobrych praktyk w postępowaniu kontrolnym.