Wykaz kontroli przeprowadzonych w 2015 roku przez Wydział Kontroli KWP w Opolu
Sprawozdanie z działalności kontrolnej Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu w 2015 r.
Niniejsze sprawozdanie z działalności kontrolnej Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu jest realizacją nałożonego na Naczelnika Wydziału Kontroli KWP w Opolu zadania, określonego w § 51 ust. 1 decyzji Nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych
w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub
w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW z 2012 r. poz. 43, z póź. zm.), w związku z decyzją Nr 319 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r. w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. KGP z 2012r. poz. 55).
Sprawozdanie zostało opracowane na podstawie wystąpień pokontrolnych oraz sprawozdań z kontroli uproszczonych. W poniższym opracowaniu, w ogólnych obliczeniach zostały uwzględnione dane przedstawione w wystąpieniach pokontrolnych objętych klauzulą „Poufne”, natomiast nie zostały opisane, w pkt. 9 niniejszego sprawozdania, zgodnie
z założeniami określonymi w piśmie nr Ia-4075/4067/2015/AB z dnia 11.12.2015 r.
1. Przepisy regulujące zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
W 2015 r. Wydział Kontroli KWP w Opolu realizował kontrole, zgodnie z trybem
i zasadami określonymi w Ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. nr 185 poz. 1092). Tematykę kontroli regulują dodatkowo: Decyzja Nr 319 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r. w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. KGP z 2012 r. poz. 55) oraz Decyzja Nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych
w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub
w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW z 2012 r. poz. 43, z późn. zm), a także Standardy kontroli w administracji rządowej z dnia 10 lutego 2012 r.
2. Organizacja Wydziału Kontroli KWP w Opolu realizującego czynności kontrolne oraz wprowadzone w nim zmiany w 2015 roku.
W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Opolu komórką wyznaczoną do przeprowadzania kontroli w jednostkach i komórkach organizacyjnych podległych Komendantowi Wojewódzkiemu Policji jest Wydział Kontroli.
Wydział Kontroli KWP w Opolu podlega bezpośrednio Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Opolu. W 2015 roku Wydział Kontroli realizował zadania określone w § 28 regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu z dnia 1 lipca 2014 r. (WS-P.0221.12.188.2014). Ostatnia zmiana Regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji
w Opolu nastąpiła, w dniu 4 listopada 2015 r. (WS-P.0221.20.279.2015).
Wydział Kontroli KWP w Opolu składa się z 15 etatów, z tego 10 etatów policyjnych i 5 etatów w korpusie służby cywilnej (KSC).
Stanowiska policyjne:
- 1 stanowisko naczelnika wydziału;
- 4 stanowiska ekspertów;
- 3 stanowiska specjalistów;
- 2 stanowiska asystentów;
Stanowiska KSC:
- 3 stanowiska starszego specjalisty;
- 1 stanowisko referenta
- 1 stanowisko specjalisty – wakat od 03.11.2015 r.
Czynności kontrolne realizują wszystkie osoby (poza naczelnikiem) zatrudnione na etatach policyjnych, oraz 3 osoby z korpusu służby cywilnej.
Stan etatowy Wydziału Kontroli KWP w Opolu na dzień 31.12.2015 r., w tym osoby realizujące czynności kontrolne w 2015 r.:
Jednostka |
Stan etatowy |
Stan zatrudnienia |
Liczba osób realizujących czynności kontrolne |
Wakaty |
Wydział Kontroli KWP w Opolu |
15 |
14 |
12 |
1* |
Stan na 31.12.2015 r. (do 03.11.2015 r. wykonywał czynności kontrolne).
Fluktuacja kadry kontrolerów:
Na dzień 31 grudnia 2015 r. w Wydziale Kontroli był 1 wakat. Co więcej, począwszy od 1 listopada 2014 r. do 1 kwietna 2015 r. do wydziału kontroli zostało przyjętych 4 nowych funkcjonariuszy, którzy sukcesywnie zdobywają doświadczenie w metodyce kontrolerskiej, także przy pomocy doświadczonych kontrolerów.
Nie mniej jednak rotacja wśród kontrolerów spowodowała spowolnienie
w czynnościach kontrolnych, ze względu na większą ilość zadań.
Z uwagi na ruchy kadrowe w trakcie roku 2015, jak i w latach wcześniejszych oraz różnorodność tematów kontroli tworzone są mieszane zespoły kontrolne w skład, których wchodzą specjaliści z zakresu kontroli oraz osoby zapewniające wiedzę ekspercką dotyczącą kontrolowanego zagadnienia. Posiłkowanie się kadrą ekspercką służy podnoszeniu, jakości merytorycznej realizowanych zadań, przy jednoczesnym zachowaniu obowiązujących standardów kontroli.
W 2015 r. na 2989 funkcjonariuszy i pracowników garnizonu opolskiego przypadało
11 osób przeprowadzających kontrole, co stanowiło 0, 37% stanu osobowego.
Wydział Kontroli KWP w Opolu w 2015 r. podejmował czynności kontrolne wobec następujących jednostek i komórek organizacyjnych Policji garnizonu opolskiego:
- Komenda Wojewódzka Policji w Opolu - 2 kontrole tj.:
- Wydział Wywiadu Kryminalnego -1 kontrola;
- Wydział Łączności i Informatyki - 1 kontrola;
- SPPP w Opolu – 1 kontrola;
- Komenda Powiatowa Policji w Brzegu – 3 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Głubczycach – 2 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Kluczborku – 5 kontroli;
- Komenda Powiatowa Policji w Kędzierzynie-Koźlu – 2 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Krapkowicach – 4 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Namysłowie – 2 kontrola;
- Komenda Powiatowa Policji w Nysie – 4 kontrole;
- Komenda Miejska Policji w Opolu – 3 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Oleśnie – 1 kontrola;
- Komenda Powiatowa Policji w Prudniku – 2 kontrole;
- Komenda Powiatowa Policji w Strzelcach Opolskich – 2 kontrole;
Ponadto, w 1 przypadku kontrola uproszczona była przeprowadzona w stosunku do 4 podmiotów tj.:
- KPP w Strzelcach Op.,
- KPP w Krapkowicach,
- KPP w Namysłowie,
- KMP w Opolu.
(nie ujęto tych kontroli w powyższych wyliczeniach).
Średni czas trwania kontroli realizowanych przez Wydział Kontroli KWP w Opolu.
Jednostka |
Od dnia podpisania upoważnienia przez zarządzającego kontrolę do dnia przekazania projektu wystąpienia pokontrolnego jednostce kontrolowanej. |
Od dnia przekazania projektu wystąpienia pokontrolnego jednostce kontrolowanej do dnia przekazania jednostce kontrolowanej wystąpienia pokontrolnego. |
|
Wydział Kontroli KWP w Opolu |
51,24 |
18,73 |
3. Struktura zatrudnienia Wydziału Kontroli KWP Opole.
|
Liczba osób posiadających ogólny staż pracy |
Liczba osób posiadających staż pracy w kontroli i/lub audycie |
…. do 2 lat |
- |
5 |
…. od 2 do 5 lat |
- |
4 |
…. od 5 do 10 lat |
1 |
4 |
…. powyżej 10 lat |
13 |
1 |
4. Ogólne koszty (planowane i poniesione) na kontrole planowe i pozaplanowe.
Wydział Kontroli nie planował środków finansowych na realizację czynności kontrolnych.
Kwalifikacje kadry kontrolerskiej oraz osób biorących udział w zespołach kontrolnych powodował brak potrzeby korzystania z dodatkowych źródeł informacji. W ramach prowadzonych kontroli nie powoływano biegłych i nie zasięgano ich opinii, dlatego nie ponoszono tego typu kosztów.
Kontrolerzy nie rozliczali również delegacji służbowych, gdyż czynności kontrolne
w jednostkach kontrolowanych (wraz z przejazdem) nie przekraczały 8 godzin.
|
Wydział Kontroli KWP w Opolu |
Wydział Kontroli KWP w Opolu |
Razem |
||
Liczba kontroli, która generowała koszty |
0 |
0 |
0 |
||
KOSZTY |
|||||
Koszty |
planowane |
poniesione |
planowane |
poniesione |
poniesione |
Delegacje |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opinie biegłych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inne** |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Razem: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
** np.: programy komputerowe, pomoce naukowe itp.
5. Sposób planowania kontroli.
Obowiązek planowania kontroli na 2015 rok, wynikał z art. 12 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. nr 185 poz. 1092) oraz § 46 decyzji Nr 65 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. MSW z 2012 r. poz. 43, z późn. zm.),
w związku z decyzją Nr 319 Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r.
w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli
w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz. Urz. KGP z 2012 r. poz. 55,
z późn. zm.).
Proces przygotowania Planu kontroli obejmował czynności w zakresie uzyskania, opracowania i przeanalizowania danych oraz informacji na podstawie, których zdefiniowane zostały tematy przedsięwzięć kontrolnych i ich liczba, a także podmioty do kontroli.
Zakres podmiotowy i przedmiotowy Planu kontroli zdefiniowany został również na podstawie:
- Wyników wcześniejszych kontroli, audytów wewnętrznych;
- Czynników ryzyka mających wpływ na działalność podmiotu kontrolowanego;
- Propozycji tematów kontrolnych wniesionych przez kierowników jednostek powiatowych/ miejskiej Policji i kierowników komórek organizacyjnych KWP;
- Informacji pochodzących od organów państwowych, samorządowych oraz organizacji
i stowarzyszeń pozarządowych, a także ze środków masowego przekazu; - Informacji dotyczących działalności podmiotu kontrolowanego;
- Wyników badań i analiz obszarów tematycznych wynikających między innymi z: badań i sprawdzeń prowadzonych przez wydziały merytoryczne KWP, nadsyłanych skarg i wniosków; monitorowania i oceny wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów i pracowników Policji lub nieprawidłowości ujawnionych w wyniku własnych czynności kontrolnych;
- Wymagań wynikających z przepisów obligujących do przeprowadzenia kontroli.
W procesie planowania czynności kontrolnych, przy identyfikowaniu i formułowaniu tematów przedsięwzięć nie stosowano formalnie ustanowionej odrębnej procedury analizy ryzyka.
Plan kontroli Wydziału Kontroli KWP w Opolu na 2015 r. został zatwierdzony
3 grudnia 2014 r. przez Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji insp. Irenę Doroszkiewicz. Plan ten zakładał realizację 29 kontroli planowych.
Naczelnik Wydziału Kontroli KWP w Opolu mł. insp. Urszula Grzybowska-Kuriata
w dniu 8 października 2015 r. wystąpiła do Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji
o zmianę planu kontroli na 2015 r. poprzez wykreślenie 3 kontroli. Zmiana planu kontroli uzasadniona była realizacją innych obowiązków służbowych wynikających z potrzeby służby m.in. przeprowadzenia w danym okresie czasu 5 kontroli uproszczonych oraz 30 czynności służbowych związanych z wydarzeniami nadzwyczajnymi z udziałem 30 policjantów (pracowników Policji). W większości zdarzenia odbywały się poza godzinami pracy i wiązały się wyjazdami służbowymi (KP/KPP/KMP woj. opolskiego) w porach popołudniowych
i nocnych, co dodatkowo generowało nadgodziny.
W sumie na dzień 31.12.2015 r. funkcjonariusze Wydziału Kontroli przeprowadzili
35 czynności służbowe w kwestii wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów.
6. Liczba kontroli przeprowadzonych w roku sprawozdawczym przez poszczególne komórki organizacyjne.
Kontrole z zakresu: Kontrole finansowo-gospodarcze
Liczba kontroli |
Wydział Kontroli KWP Opole |
Ogółem |
||||||||||||
Tryb zwykły (podstawowy) |
Tryb uproszczony |
Kontrole planowe |
Kontrole poza planem |
|||||||||||
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
|||
przeprowadzonych kontroli |
6 |
|
|
1 |
|
|
6 |
|
|
1 |
|
|
7 |
|
skontrolowanych podmiotów |
6 |
|
|
1 |
|
|
6 |
|
|
1 |
|
|
7 |
|
w wyniku kontroli: |
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
|
wniosków skierowanych do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym[1] |
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
2 |
|
niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2015r. |
1 |
|
|
- |
|
|
1 |
|
|
- |
|
|
1 |
|
przeciętny okres objęty kontrolą (podany w miesiącach) |
8 |
|
|
1 |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
5 |
* niepotrzebne skreślić
Kontrole z zakresu: Polityki kadrowej
Liczba kontroli |
Wydział Kontroli KWP Opole |
Ogółem |
||||||||||||
Tryb zwykły (podstawowy) |
Tryb uproszczony |
Kontrole planowe |
Kontrole poza planem |
|||||||||||
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
|||
przeprowadzonych kontroli |
- |
|
|
2 |
|
|
- |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
skontrolowanych podmiotów |
- |
|
|
2 |
|
|
- |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
w wyniku kontroli: |
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym[2] |
- |
|
|
1 |
|
|
- |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2015 r. |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
przeciętny okres objęty kontrolą (podany w miesiącach) |
- |
|
|
12 |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
12 |
* niepotrzebne skreślić
Kontrole z zakresu:
Realizacji zadań regulaminowych / ustawowych
Liczba kontroli |
Wydział Kontroli KWP Opole |
Ogółem |
||||||||||||
Tryb zwykły (podstawowy) |
Tryb uproszczony |
Kontrole planowe |
Kontrole poza planem |
|||||||||||
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
problemowa |
sprawdzająca |
kompleksowa |
|||
przeprowadzonych kontroli |
20 |
|
|
5 |
|
|
20 |
|
|
5 |
|
|
25 |
|
skontrolowanych podmiotów |
20 |
|
|
8 |
|
|
20 |
|
|
8 |
|
|
28 |
|
w wyniku kontroli: |
wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
wniosków skierowanych do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
kontroli rozpoczętych a niezakończonych w okresie sprawozdawczym[3] |
6 |
|
|
- |
|
|
6 |
|
|
- |
|
|
6 |
|
niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2015 r. |
2 |
|
|
- |
|
|
2 |
|
|
- |
|
|
2 |
|
przeciętny okres objęty kontrolą (podany w miesiącach) |
14 |
|
|
11 |
|
|
- |
|
|
- |
|
|
12 |
* niepotrzebne skreślić
Lp. |
Jednostka |
% kontroli obejmujących swoim zakresem przedmiotowym rok 2015 |
% kontroli obejmujących swoim zakresem przedmiotowym lata 2014- 2015 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Wydział Kontroli KWP Opole |
34% |
66% ( w tym po 1 kontroli za okresy: 01.01.2012 r. -31.03.2015 r.) |
Działalność kontrolna Wydziału Kontroli w 2015 roku koncentrowała się na realizacji kontroli ujętych w zatwierdzonym przez Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji Planie Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Opolu na 2015 r.
Równolegle realizowano kontrole uproszczone (nieujęte w planie kontroli), które wykonywano na polecenie kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu,
w związku z koniecznością pilnego przeprowadzenia czynności kontrolnych lub ze względu na charakter sprawy.
Na 2015 rok zaplanowano przeprowadzenie 29 kontroli. Po dokonaniu korekty planu ostatecznie, zrealizowano 26 kontroli planowych, w tym 7 kontroli zostało rozpoczętych, ale czynności kontrolne nie zostały zakończone.
Dodatkowo przeprowadzono 8 kontroli pozaplanowych, w tym 2 czynności kontrolne nie zostały zakończone. W sumie w 2015 r. przeprowadzono 34 kontroli.
Poza tym w 12 jednostkach garnizonu opolskiego, w tym kilkukrotnie w jednym
z wydziałów KWP w Opolu realizowane były czynności sprawdzająco-wyjaśniające
w związku z otrzymanymi skargami, informacjami z instytucji zewnętrznych, potrzebami kierownictwa służbowego – celem zweryfikowania wiarygodności uzyskanych (otrzymanych) sygnałów, pod kątem zasadności ewentualnego ich badania w ramach kontroli uproszczonych lub odpowiedzialności dyscyplinarnej policjantów. W sumie przeprowadzono 123 tego rodzaju czynności. Poszczególne czynności realizowane były, m. in. w związku ze:
- skargą na sposób realizacji czynności służbowych;
- zdarzeniami nadzwyczajnymi z udziałem policjantów;
- możliwością stosowania mobbingu;
- naruszeniem dyscypliny służbowej.
W trybie koordynowanym nie realizowano kontroli.
7. Kryteria kontroli najczęściej wykorzystywane do oceny działalności kontrolowanego podmiotu.
Zakres przedmiotowy kontroli
Komórka |
KRYTERIA* |
||||||
legalność |
celowość |
rzetelność |
gospodarność |
efektywność |
inne |
||
Wydział realizujący czynności kontrolne |
kontrole finansowo-gospodarcze |
7 |
6 |
6 |
6 |
- |
- |
polityka kadrowa |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
realizacja zadań regulaminowych/ustawowych |
25 |
23 |
26 |
19 |
4 |
- |
|
inne** |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Razem |
34 |
31 |
34 |
27 |
4 |
- |
* zgodnie ze stosowanymi kryteriami,
** chodzi o zakres przedmiotowy.
W ramach prowadzonych czynności dokonywane były kontrole obejmujące aktualny stan realizacji bieżących zadań.
Nie przeprowadzano kontroli, w których wykorzystano jedynie jedno spośród w/w kryteriów.
8. Oceny formułowane na podstawie ustaleń z kontroli.
Zakres przedmiotowy kontroli
Komórka Wydział Kontroli |
OCENA* |
||||
pozytywna |
pozytywna z uchybieniami |
pozytywna z nieprawidłowościami |
negatywna |
||
Wydział realizujący czynności kontrolne |
kontrole finansowo-gospodarcze |
- |
3 |
2 |
- |
polityka kadrowa |
- |
1 |
- |
- |
|
realizacja zadań regulaminowych/ustawowych |
1 |
6 |
10 |
2 |
|
inne** |
- |
- |
- |
- |
|
Razem |
1 |
10 |
12 |
2 |
* zgodnie ze stosowaną skalą ocen,
** chodzi o zakres przedmiotowy.
9. Nieprawidłowości (uchybienia) stwierdzone oraz wnioski i zalecenia formułowane
w wyniku przeprowadzenia kontroli.
KONTROLE FINANSOWO-GOSPODARCZE.
1) Temat kontroli: Prawidłowość rozliczania należności za dojazdy do miejsca pełnienia służby.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Namysłowie.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Organizacja zadań w jednostce kontrolowanej dotycząca zakresu kontroli.
- Prawidłowość wypełniania przez policjantów druków rozliczenia kosztów dojazdu oraz zasadność dokonywania zwrotu kosztów za dojazdy do miejsca pełnienia służby.
- Prawidłowość sporządzania dokumentacji księgowej – listy dodatkowych należności w zakresie wypłat zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby.
- Nadzór funkcjonalny w zakresie objętym tematem kontroli.
- d. Efekty kontroli:
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu;
- Oszczędności finansowe;
- Usprawnienie procedur i realizacji zadań w zakresie objętym kontrolą.
2) Temat kontroli: Prawidłowość rozliczania należności za dojazdy do miejsca pełnienia służby.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Strzelcach Opolskich.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Organizacja zadań w jednostce kontrolowanej dotycząca zakresu kontroli.
- Prawidłowość wypełniania przez policjantów druków rozliczenia kosztów dojazdu oraz zasadność dokonywania zwrotu kosztów za dojazdy do miejsca pełnienia służby.
- Prawidłowość sporządzania dokumentacji księgowej – listy dodatkowych należności w zakresie wypłat zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby.
- Nadzór funkcjonalny w zakresie objętym tematem kontroli.
- d. Efekty kontroli:
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu;
- Oszczędności finansowe;
- Usprawnienie procedur i realizacji zadań w zakresie objętym kontrolą
- 3) Temat kontroli: Ewidencjonowanie, przekazywanie do użytkowania sprzętu łączności i informatyki.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Nysie.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z uchybieniami.
- Zakres przedmiotowy:
- Prawidłowość dokumentowania, ewidencjonowania oraz przekazywania sprzętu łączności, w szczególności radiotelefonów oraz sprzętu informatyki: laptopów, mobilnych terminali.
- Sposób użytkowania, przechowywania, ocena stanu technicznego oraz porównanie stanu faktycznego ze stanem ewidencyjnym radiotelefonów, laptopów oraz mobilnych terminali.
- Sprawowanie nadzoru nad przedmiotowym zagadnieniem.
- d) Efekty kontroli:
- Przestrzeganie przepisów w obowiązującym zakresie;
- Poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych;
- Doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego.
- Temat kontroli: Prowadzenie gospodarki transportowej – zarządzanie kartami paliwowymi ,,Flota”.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Głubczycach.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z uchybieniami.
- Zakres przedmiotowy:
Prawidłowość dokumentowania, rozliczania zużycia materiałów pędnych i smarów, zarządzanie kartami paliwowymi ,,Flota” w okresie rozliczeniowym w tym:
- sporządzanie dokumentów materiałowych,
- wprowadzanie zmian w ewidencji związanej z wydaniem i przyjęciem materiałów pędnych i smarów na stan magazynu.
- prawidłowość prowadzenia ewidencji sprzętu transportowego.
- sprawdzenie zgodności stanów faktycznych sprzętu warsztatowego, rozlewczego ze stanami ewidencyjnymi.
- sprawowanie nadzoru nad przedmiotowym zagadnieniem.
- d. Efekty kontroli:
- Doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego.
- Zapewnienie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi.
POLITYKA KADROWA
- Temat kontroli: Sprawdzenie informacji zawartych w anonimowym piśmie dotyczącym nieprawidłowości w KPP w Krapkowicach.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Krapkowicach.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z uchybieniami.
- Zakres przedmiotowy: Ustalenie prawidłowości wykonywania obowiązków służbowych przez Z-cę Naczelnika Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KPP
w Krapkowicach; Prowadzenie polityki kadrowej w zespole patrolowo
–interwencyjnym Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KPP w Krapkowicach; Przestrzeganie czasu służby przez policjantów Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego KPP w Krapkowicach. - Efekty kontroli: Wszystkie informacje zawarte w anonimowym piśmie zostały wyjaśnione.
REALIZACJA ZADAŃ REGULAMINOWYCH/USTAWOWYCH.
- Temat kontroli: Przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych związanych
z wyposażeniem obiektów w urządzenia przeciwpożarowe oraz sprzęt gaśniczy, a także warunki techniczne i ewakuacyjne w kontrolowanych obiektach.- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowej Policji w Kędzierzynie
- Koźlu. - Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowej Policji w Kędzierzynie
- Sposób wykonania zaleceń z poprzedniej kontroli.
- Sposób zorganizowania przez kierownictwo jednostki służby ds. ochrony przeciwpożarowej.
- Spełnienie wymagań technicznych w użytkowanych obiektach i budynkach.
- Wyposażenie budynków w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe.
- Prowadzenie szkoleń wstępnych i okresowych, zapoznanie z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi pracowników i policjantów zatrudnionych w KPP.
- Przeprowadzenie próbnej ewakuacji w budynku KPP.
- Weryfikacja dokumentacji z zakresu ochrony przeciwpożarowej, sporządzanej
i prowadzonej przez inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej. - Realizacja okresowych badań, przeglądów instalacji i urządzeń technicznych znajdujących się obiekcie.
- d. Efekty kontroli:
- Usprawnienie procedur;
- Doposażenie obiektów w brakujące elementy związane z przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych.
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu.
- Temat kontroli: Przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych związanych
z wyposażeniem obiektów w urządzenia przeciwpożarowe oraz sprzęt gaśniczy, a także warunki techniczne i ewakuacyjne w kontrolowanych obiektach.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Miejska Policji w Opolu.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Sposób wykonania zaleceń z poprzedniej kontroli.
- Sposób zorganizowania przez kierownictwo jednostki służby ds. ochrony przeciwpożarowej.
- Spełnienie wymagań technicznych w użytkowanych obiektach i budynkach.
- Wyposażenie budynków w podręczny sprzęt gaśniczy i urządzenia przeciwpożarowe.
- Prowadzenie szkoleń wstępnych i okresowych, zapoznanie z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi pracowników i policjantów zatrudnionych w KPP.
- Przeprowadzenie próbnej ewakuacji w budynku KPP.
- Weryfikacja dokumentacji z zakresu ochrony przeciwpożarowej, sporządzanej
i prowadzonej przez inspektora ds. ochrony przeciwpożarowej. - Realizacja okresowych badań, przeglądów instalacji i urządzeń technicznych znajdujących się w obiekcie.
- d. Efekty kontroli:
- Usprawnienie procedur;
- Doposażenie obiektów w brakujące elementy związane z przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych;
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu.
8) Temat kontroli: Bezpieczeństwo i higiena pracy- badania profilaktyczne policjantów
i pracowników Policji.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Prudniku.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Zapoznanie przez pracowników na kartach zapoznania z wybranymi aktami prawnymi regulującymi zagadnienia kontrolne.
- Badania profilaktyczne.
- Nadzór funkcjonalny w zakresie objętym tematem kontroli
- d. Efekty kontroli
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu.
- Doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego.
- Poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych.
- Przestrzeganie przepisów dotyczących badanej problematyki.
- Zapewnienie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi.
- Temat kontroli: Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg
i wniosków - a. Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Krapkowicach;
b. Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z uchybieniami;
c.Zakres przedmiotowy:
- Zgodność przyjętych w jednostce rozwiązań organizacyjnych z uregulowaniami art. 253 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tj. Dz. U. z 2013 roku poz. 267 z późn. zm.) zwanej dalej k.p.a;
- Poprawność formalnego umocowania osoby odpowiedzialnej lub komórki organizacyjnej w zakresie koordynowania i rozpatrywania skarg i wniosków, w oparciu o § 3 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U.
z 2002 roku Nr 5, poz. 46); - Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków zgodnie z art. 253 kpa oraz poprawność sposobu dokumentowania spotkania ze skarżącym;
- Zgodność rejestracji i przekazywania skarg i wniosków z postanowieniami art. 254 kpa;
- Zgodność kwalifikacji oraz rejestracji dokumentacji dotyczącej skarg i wniosków przekazanych oraz załatwionych we własnym zakresie przez organ
z Zarządzeniem nr 93 MSWiA z 17.12.2007 roku w sprawie jednolitego rzeczowego wykazu akt Policji; - Korelacja skarg i wniosków wykazanych w analizie za rok ubiegły z ustalonym w trakcie kontroli stanem faktycznym;
- Właściwe kwalifikowanie zarzutów zawartych w skardze;
- Zgodność przyjętego trybu rozpatrzenia skargi z obowiązującymi przepisami;
- Rzetelność w wyjaśnieniu wszystkich zarzutów wniesionych w skardze;
- Wskazywanie uzasadnienia faktycznego i prawnego oraz pouczenia o treści art. 239 kpa w przypadku zawiadomienia o odmownym załatwieniu skargi;
- Jakość sprawowania i dokumentowania nadzoru służbowego nad powyższą problematyką;
- Zwieranie w treści sprawozdania wniosków o charakterze karnym lub dyscyplinarnym w przypadku, potwierdzenia wniesionego zarzutu lub zarzutów
- Sposób załatwiania skarg ponownych;
- Informowanie skarżącego o przekazaniu skargi lub wniosku zgodnie z właściwością;
- Sposób wykorzystania ustaleń z postępowań skargowych i kompletność dokumentacji w tym zakresie;
- Terminowość przekazywania skargi art. 231 kpa lub wniosku art. 243 kpa;
- Udzielanie skarżącemu odpowiedzi na złożoną skargę lub wniosek;
- Terminowość załatwienia skargi lub wniosku art. 237 kpa;
- d. Efekty kontroli:
- poprawa rzetelności w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg
i wniosków.
- Temat kontroli: Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg
i wniosków.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Nysie.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z uchybieniami.
- Zakres przedmiotowy:
- Zgodność przyjętych w jednostce rozwiązań organizacyjnych z uregulowaniami art. 253 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tj. Dz. U. z 2013 roku poz. 267 z późn. zm.) zwanej dalej k.p.a;
- Poprawność formalnego umocowania osoby odpowiedzialnej lub komórki organizacyjnej w zakresie koordynowania i rozpatrywania skarg i wniosków, w oparciu o § 3 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U.
z 2002 roku Nr 5, poz. 46); - Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków zgodnie z art. 253 kpa oraz poprawność sposobu dokumentowania spotkania ze skarżącym;
- Zgodność rejestracji i przekazywania skarg i wniosków z postanowieniami art. 254 kpa;
- Zgodność kwalifikacji oraz rejestracji dokumentacji dotyczącej skarg i wniosków przekazanych oraz załatwionych we własnym zakresie przez organ
z Zarządzeniem nr 93 MSWiA z 17.12.2007 roku w sprawie jednolitego rzeczowego wykazu akt Policji; - Korelacja skarg i wniosków wykazanych w analizie za rok ubiegły z ustalonym w trakcie kontroli stanem faktycznym;
- Właściwe kwalifikowanie zarzutów zawartych w skardze;
- Zgodność przyjętego trybu rozpatrzenia skargi z obowiązującymi przepisami;
- Rzetelność w wyjaśnieniu wszystkich zarzutów wniesionych w skardze;
- Wskazywanie uzasadnienia faktycznego i prawnego oraz pouczenia o treści art. 239 kpa w przypadku zawiadomienia o odmownym załatwieniu skargi;
- Jakość sprawowania i dokumentowania nadzoru służbowego nad powyższą problematyką;
- Zwieranie w treści sprawozdania wniosków o charakterze karnym lub dyscyplinarnym w przypadku, potwierdzenia wniesionego zarzutu lub zarzutów;
- Sposób załatwiania skarg ponownych;
- Informowanie skarżącego o przekazaniu skargi lub wniosku zgodnie z właściwością;
- Sposób wykorzystania ustaleń z postępowań skargowych i kompletność dokumentacji w tym zakresie;
- Terminowość przekazywania skargi art. 231 kpa lub wniosku art. 243 kpa;
- Udzielanie skarżącemu odpowiedzi na złożoną skargę lub wniosek;
- Terminowość załatwienia skargi lub wniosku art. 237 kpa.
- d. Efekty kontroli:
- Poprawa rzetelności w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg
i wniosków.
- Temat kontroli: Zasadność, legalność i prawidłowość stosowania instytucji zatrzymania osób oraz doprowadzenia w celu wytrzeźwienia.
a. Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Brzegu.
b. Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
c.Zakres przedmiotowy:
- Przyjęte przez jednostkę rozwiązania organizacyjne w zakresie stosowania instytucji pozbawienia wolności.
- Podstawa faktyczna i prawna zatrzymania osób oraz doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
- Realizacja praw osób pozbawionych wolności.
- Przestrzeganie obowiązku badania lekarskiego osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia podlegających takiemu obowiązkowi.
- Prawidłowość prowadzenia dokumentacji związanej z pozbawieniem wolności.
- Nadzór służbowy w zakresie objętym tematem kontroli.
- d. Efekty kontroli:
- Usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej
w kontrolowanych jednostkach; - Poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych;
- Usprawnienie właściwych procedur i algorytmów postępowania;
- Przestrzeganie przepisów dotyczących badanej problematyki;
- Doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego.
- Temat kontroli: Zasadność, legalność i prawidłowość stosowania instytucji zatrzymania osób oraz doprowadzenia w celu wytrzeźwienia.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komendzie Powiatowej Policji w Strzelcach Opolskich.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z uchybieniami.
- Zakres przedmiotowy:
- Prawidłowość stosowania podstawy zatrzymania lub doprowadzenia osób
w celu wytrzeźwienia. - Prawidłowość przeprowadzenia zatrzymania lub doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
- Pełnienie i dokumentowanie służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych.
- Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań związanych ze stosowaniem instytucji zatrzymania osób oraz doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
- d. Efekty kontroli:
- Usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej w kontrolowanych jednostkach;
- Poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych;
- Usprawnienie właściwych procedur i algorytmów postępowania;
- Przestrzeganie przepisów dotyczących badanej problematyki;
- Doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego.
- Temat kontroli: Sprawdzenie prawidłowość planowania i pełnienia służb ponadnormatywnych przez funkcjonariuszy posiadających dodatek funkcyjny zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie uregulowaniami prawnymi.
- Jednostka/
komórkaobjęta kontrolą:
a.1.Komenda Powiatowa Policji w Krapkowicach,
a.2.Komenda Powiatowa Policji w Strzelcach Opolskich,
a.3.Komenda Powiatowa Policji w Namysłowie,
a.4.Komenda Miejska Policji w Opolu.
- Ocena kontrolowanego podmiotu:
b.1.negatywna,
b.2. negatywna,
b.3. pozytywnie z nieprawidłowościami,
b.4. pozytywna z uchybieniami.
Zagadnienie oceniono negatywnie.
- Zakres przedmiotowy:
- Dokumentowanie służb ponadnormatywnych w notatniku służbowym zgodnie
§ 25 ust. 9 Zarządzenia nr 768 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 sierpnia 2007 roku w sprawie form i metod wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę patrolową oraz koordynacji działań o charakterze prewencyjnym, - Dokonywanie oceny realizacji zadań przez policjantów i efektów służby przez bezpośredniego przełożonego zgodnie z § 38 ust. 6 Zarządzenia nr 768 (...),
- Prowadzenie notatników służbowych zgodnie z Wytycznymi Nr 2/2007 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 czerwca 2007 roku w sprawie zasad ewidencjonowania, wypełniania oraz przechowywania notatników służbowych,
- Przeprowadzenie odprawy do służby zgodnie z § 25 i 26 Zarządzenia nr 768 (...),
- Sporządzanie grafików służby patrolowej (ponadnormatywnych) zgodnie z § 5 ust. 4 Zarządzenia nr 768 w sprawie (…),
- Planowanie służb ponadnormatywnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów z późń. zm.,
- Wprowadzenie danych odnośnie służb ponadnormatywnych do Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości Policji zgodnie z § 21 ust. 3 Zarządzenia nr 71 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 grudnia 2014 roku w sprawie planowania strategicznego, sprawozdawczości oraz systemu kontroli zarządczej
w Policji, - Zgodność pełnienia służb ponadnormatywnych z wewnętrznymi uregulowaniami
w poszczególnych jednostkach.
- Dokumentowanie służb ponadnormatywnych w notatniku służbowym zgodnie
- Efekty kontroli:
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanych podmiotów.
- Przestrzeganie przepisów dotyczących badanej problematyki
- Oszczędności finansowe.
14) Temat kontroli: Sprawdzenie prawidłowości przeprowadzanych interwencji policyjnych pod (…) adresem, w świetle obowiązujących przepisów, w tym Procedury Niebieskiej Karty.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Nysie.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy: Sprawdzenie prawidłowości przeprowadzanych interwencji policyjnych pod (…) adresem, w świetle obowiązujących przepisów,
w tym Procedury Niebieskiej Karty. - Efekty kontroli:
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu;
- Zapewnienie zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
- Przestrzeganie przepisów dotyczących badanej problematyki;
- Doskonalenie wewnętrznego procesu dydaktycznego;
- Przestrzeganie przepisów w obowiązującej problematyce.
- Temat kontroli: Prawidłowości podejmowanych działań policyjnych w stosunku do zdarzeń związanych z nielegalnym wycinaniem drzew na terenach podległych KPP
w Kluczborku i podpaleniami na szkodę firmy „PROMEX”.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: KPP Kluczbork, PP Wołczyn, Wydział Kryminalny KWP w Opolu;
- Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Prawidłowość wykonywania czynności dochodzeniowo - śledczych
w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych związanych
z nielegalnym wycinaniem drzew na terenach podległych KPP w Kluczborku:
- RSD-W-116/14 – dochodzenie, następnie śledztwo, o czyn z art. 187 § 2 kk. RSD–W-175/14 – dochodzenie, o czyn z art. 277 kk.
- RSD-861/14 – dochodzenie, o czyn z art. 187 § 1 kk.
- RSD-27/15 – dochodzenie, o czyn z art. 288 § 1 kk.
- RSD-59/15 – dochodzenie, o czyn z art. 288 § 1 kk.
- RSD-60/15 – dochodzenie, o czyn z art. 288 § 1 kk.
- Prawidłowość wykonywania czynności dochodzeniowo - śledczych
w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych związanych podpaleniami na szkodę firmy „PROMEX”( w tym także budynków A.U.);
- RSD – 844/14; 1Ds.1355/14
- RSD-437/15; 1Ds.577/15.
- RSD-391/15; 1Ds. 573/15
- RSD-475/15; 1Ds. 634/15.
- RSD-601/15; 1Ds. 789/15.
- Czynności operacyjno – rozpoznawcze przeprowadzone przez funkcjonariuszy na rzecz zdarzeń mający związek z ścinaniem drzew i podpaleniami na terenie powiatu kluczborskiego.
- Wykorzystanie sił i środków z ramienia służb prewencyjnych, w celu wykrycia sprawców przestępstw podpaleń.
- Efekty kontroli:
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu;
- Poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych.
- Temat kontroli: Prawidłowość prowadzenia gospodarki mandatowej oraz poprawność wypełniania formularzy mandatowych przez policjantów.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Samodzielny Pododdział Prewencji Policji
w Opolu. - Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- Organizacja zadań oraz sposób obiegu dokumentacji dotyczącej zakresu kontroli
w SPPP w Opolu. - Sposób zaopatrywania, prowadzenia ewidencji oraz rozliczania się z bloczków mandatowych pomiędzy SPPP w Opolu a Opolskim Urzędem Wojewódzkim.
- Pobieranie bloczków mandatowych, rozliczanie z odcinków „D” nałożonych mandatów karnych kredytowych, gotówkowych i zaocznych oraz ze środków finansowych uzyskanych z tytułu nałożonych mandatów karnych gotówkowych przez policjantów.
- Poprawność wypełniania formularzy mandatowych przez policjantów.
- Utrzymanie zgodności stanów faktycznych bloczków mandatowych ze stanem ewidencyjnym.
- Tryb postępowania z niewykorzystanymi (anulowanymi) formularzami mandatów karnych.
- Nadzór funkcjonalny w zakresie objętym tematem kontroli.
- d. Efekty kontroli
- Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu.
- Usprawnienie procedur;
- Poprawa, jakości wykonywania czynności służbowych.
- Temat kontroli: Prawidłowość ewidencjonowania, przekazywania do użytkowania
i przechowywania służbowej broni palnej, w tym broni przyjętej w depozyt w KPP Brzeg.
- Jednostka/komórka objęta kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Brzegu.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: Pozytywna z uchybieniami.
- Zakres przedmiotowy:
- Prawidłowość ewidencjonowania i przechowywania służbowej broni palnej w:
- pomieszczeniach zajmowanych przez dyżurnego,
- wyznaczonych i przystosowanych do tego celu pomieszczeniach komórek organizacyjnych Policji,
- pomieszczeniach służbowych policjantów (indywidualnie użytkowane szafy metalowe),
- w miejscu zamieszkania policjantów.
- Prawidłowość dokumentowania wydania i przyjęcia broni palnej (książka broni, książka kontroli broni, książka służby – w przypadku dyżurnego, książka depozytu broni osobistej policjantów).
- Zgodność stanów faktycznych broni ze stanami ewidencyjnymi.
- Realizacja nadzoru i kontrola przełożonych w zakresie ewidencjonowania, przekazywania do użytkowania i przechowywania służbowej broni palnej, w tym broni zdanej do depozytu.
- d. Efekty kontroli:
- Przestrzeganie przepisów w obowiązującym zakresie;
- Poprawa zabezpieczenia mienia.
- Przedmiot kontroli: Reakcja służby dyżurnej na zgłoszenia o wydarzeniach
w szczególności realizacja zadań dotyczących miernika „czas reakcji na zdarzenie”. - Jednostki/komórki objęte kontrolą: Komenda Powiatowa Policji w Namysłowie.
- Ocena kontrolowanego podmiotu: pozytywna z nieprawidłowościami.
- Zakres przedmiotowy:
- osiągnięcie przez kontrolowaną jednostkę zakładanych progów satysfakcji
w zakresie czasu reakcji na zdarzenie, - realizacji przez dyżurnego jednostki kontrolowanej zadań wynikających
z Zarządzenia nr 1173 Komendanta Głównego Policji z dnia 10 listopada 2004 roku w sprawie organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji
(w tym zwłaszcza zapewnienie natychmiastowej reakcji Policji na zgłoszone wydarzenie), - rzetelność i systematyczność wprowadzanie danych do Systemu Wspomagania Dowodzenia,
- zgodność informacji zapisanych w SWD z zapisami w notatnikach służbowych funkcjonariuszy przeprowadzających interwencje.
10. Realizacja zadań przez podmioty kontrolowane, które mogą być wykorzystane
w celu usprawnienia nadzoru w innych podmiotach.
Nie stwierdzono wprowadzania zmian, które ze względu na swój charakter mogłyby być zastosowane w innych jednostkach Policji.
11. Wnioski i uwagi dotyczące organizacji czynności kontrolnych i sprawozdawczości oraz przykłady dobrych praktyk w postępowaniu kontrolnym.
W oparciu o cytowaną ustawę z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz decyzję Nr 319 KGP Komendanta Głównego Policji z dnia 17 października 2012 r. w sprawie stosowania wytycznych w zakresie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w urzędach obsługujących organy lub w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych opracowano i wprowadzono do stosowania ujednolicone wzory dokumentów niezbędnych podczas przygotowywania, jak
i prowadzenia czynności kontrolnych, sposobu sprawowania nadzoru oraz czynności sprawozdawczych.
W 2015 r. dokonano modyfikacji w Programie Zapewniania Jakości Wydziału Kontroli KWP W Opolu.
Modyfikacja dotyczyła procedur tj.:
- Rocznego Planu Kontroli dla Wydziału Kontroli KWP w Opolu”,
- Realizacji kontroli w trybie zwykłym w oparciu o przepisy ustawy
o kontroli, - Realizacji kontroli w trybie uproszczonym w oparciu o przepisy ustawy
o kontroli, - Realizacji kontroli w trybie zwykłym w oparciu o przepisy ustawy
o kontroli, - Realizacji kontroli w trybie uproszczonym na podstawie wytycznych MSW.
12. Szkolenia kadry kontrolerskiej, stan realizacji i potrzeby.
Standardy kontroli wymagają, żeby kontroler posiadał wysokie kompetencje w zakresie technik i metod kontroli oraz szeroką wiedzę specjalistyczną dotyczącą zarówno procesu kontroli, jak i zagadnień merytorycznych.
W Wydziale Kontroli na bieżąco realizowane są zajęcia w ramach wewnątrz wydziałowego doskonalenia zawodowego. W 2015 roku w ramach tych zajęć przeprowadzono 20 szkoleń o łącznym czasie 24 godzin.
Dodatkowo kontrolerzy uczestniczyli w szkoleniach resortowych: w sumie 344 godz. 40 minut.
Ponadto, policjanci i pracownicy Wydziału Kontroli KWP w Opolu systematycznie uczestniczą w szkoleniach lokalnych organizowanych przez Wydziały Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu, jako uczestnicy i prelegenci.
Wydział Kontroli rozpoznając potrzeby szkoleniowe kadry kontrolerskiej ponownie zgłosił zapotrzebowanie na kursy specjalistyczne dla funkcjonariuszy i pracowników
w następujących zagadnieniach:
- Realizacja czynności w postępowaniu administracyjnym.
- Prowadzenie postępowań dyscyplinarnych.
- Kurs specjalistyczny dla osób realizujących zadania w komórkach właściwych do spraw kontroli w Policji.
- Kurs specjalistyczny dla policjantów służby kryminalnej w zakresie sprawowania nadzoru nad prowadzeniem pracy operacyjnej.
Dodatkowo szkolenie zawodowe dla absolwentów szkół wyższych dla jednego funkcjonariusza.
13. Upublicznianie wyników kontroli w Biuletynie Informacji Publicznej.
Dane dotyczące kontroli przeprowadzonych przez Wydział Kontroli w formie sprawozdania umieszczane są na stronie internetowej BIP KWP Opole.
Informacje te są zamieszczane przez Wydział Komunikacji Społecznej, przy założeniu, że z uwagi na szczególny charakter kontroli i ochronę informacji niejawnych nie podaje się wszystkich informacji poszczególnych kontroli.
14. Koordynacja zadań z zakresu kontroli zarządczej.
W strukturze organizacyjnej Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu odpowiedzialność za koordynację zadań z zakresu kontroli zarządczej ponosi Naczelnik Wydziału Komunikacji.
Zgodnie z decyzją nr 7/2015 Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia
14.01.2015 r. w sprawie powołania zespołu i wprowadzenia procedur kontroli zarządczej
w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji województwa opolskiego w celu zapewnienia adekwatnego, skutecznego i efektywnego funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Opolu powołano nieetatowy zespół ds. koordynacji kontroli zarządczej. Określono również „Procedury Kontroli Zarządczej w KWP w Opolu”, które stanowią załącznik do w/w decyzji.
Do zadań i obowiązków członków Zespołu należy w szczególności:
- Opracowywanie, gromadzenie i analizowanie dokumentacji dotyczącej funkcjonowania kontroli zarządczej;
- Przedkładanie Opolskiemu Komendantowi Wojewódzkiemu Policji niezbędnych informacji z zakresu funkcjonowania kontroli zarządczej, w tym samooceny kontroli zarządczej oraz projektu oświadczenia o stanie kontroli zarządczej;
- Dokonywanie przeglądu istniejącego stanu udokumentowania różnych aspektów działalności KWP pod kątem wymogów kontroli zarządczej;
- Opracowanie narzędzi wspomagających sprawowanie kontroli zarządczej
i opracowywanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej oraz ich wdrożenie
i promowanie.
- Kierownicy komórek organizacyjnych KWP w Opolu, Dowódca SPPP w Opolu oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Policji garnizonu opolskiego zobowiązani są m. in. do:
- Monitorowania poprawności realizacji procesów kontroli zarządczej na poziomie komórki organizacyjnej w ramach przeprowadzanej kontroli funkcjonalnej;
- Udzielania wszelkiej pomocy w wykonywaniu zadań określonych niniejszą decyzją;
- Przekazywania niezbędnych informacji i dokumentów w zakresie sprawowania kontroli zarządczej;
- Umożliwienia podległym funkcjonariuszom i pracownikom wzięcia udziału
w spotkaniach Zespołu; - Informowania Zespołu o zauważonych nieprawidłowościach i wadach przyjętych rozwiązań w zakresie realizacji procesów kontroli zarządczej.
[1] Są to kontrole, w których na dzień 31.12.2015 r. czynności kontrolne były w trakcie realizacji lub dokumentacja pokontrolna była w trakcie opracowywania.
[2]Są to kontrole, w których na dzień 31.12.2015 r. czynności kontrolne były w trakcie realizacji lub dokumentacja pokontrolna była w trakcie opracowywania.
[3]Są to kontrole, w których na dzień 31.12.2015 r. czynności kontrolne były w trakcie realizacji lub dokumentacja pokontrolna była w trakcie opracowywania.